FANDOM


The monuca is a legendary animal in the mythology of Cantabria. It is similar to Marten or weasel, with certain feline traits. His fur is multicolored being his white head; body colors red, blue and black and the tail Purple.It is a fierce and thankless task, animal that is born every eleven years during the spring from a cross between amale cat and a Marten female with which similar great guard. Blind and without color at birth, his birth takes place in a cave, who abandons shortly after birth and roams the woods for several days until it is able to see. It is then when decides to return to his den to kill his mother. When the father discovers what he has done the monuca,will be in his quest to kill her.

Since it definitely leaves its nest, the monuca took refuge near the rivers to its peculiar colour, feeding in the meadows of grasshoppers and doves hunts, as well as blood that sucks to lambs and kids. When five years its size prevents him from running or climbing trees by what just being hunted by the Wildcat that avenging the death of the rámila, blind leaves it to its fate. Thus themonuca ends his days despeñada or hunted by a wild animal. The monucas want the men, so the man who catches one and take it home is lucky for life. However, they hate women, whom spider face and tries to get the eyes, as he did with his mother, before escaping.

Spanish

La monuca es un animal legendario de la mitología de Cantabria. Es parecido a la garduña o comadreja, con ciertos rasgos felinos. Su pelaje es multicolor siendo su cabeza de color blanco; el cuerpo de colores rojo, azul y negro y la cola purpurea.

Se trata un animal fiero y desagradecido, que nace cada once años durante la primavera del cruce entre un gato montés macho y una Garduña hembra con los cuales guarda gran parecido. Ciega y sin colores al nacer, su alumbramiento tiene lugar en una cueva, que abandona al poco de nacer y vaga por los bosques durante varios días hasta que es capaz de ver. Entonces es cuando decide regresar a su cubil para matar a su madre. Cuando el padre descubra lo que ha hecho la monuca, saldrá en su búsqueda para matarla.

Desde que abandona definitivamente su nido, la monuca se refugia cerca de los ríos hasta adquirir su peculiar colorido, alimentándose en los prados de saltamontes y tórtolas que caza, así como de la sangre que chupa a corderos y niños. Cuando cumple cinco años su tamaño le impide correr o subirse a los árboles por lo que acaba siendo cazada por el gato montés que, vengando la muerte de la rámila, la deja ciega a su suerte. Así la monuca acaba sus días despeñada o cazada por un animal salvaje. Las monucas quieren a los hombres, así el hombre que coge una y la lleva a su casa tiene suerte para toda la vida. Sin embargo, aborrecen a las mujeres, a quienes araña la cara e intenta sacar los ojos, como hiciera con su madre, antes de escapar.

Ad blocker interference detected!


Wikia is a free-to-use site that makes money from advertising. We have a modified experience for viewers using ad blockers

Wikia is not accessible if you’ve made further modifications. Remove the custom ad blocker rule(s) and the page will load as expected.